Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Επταήμερη», Αρ. φύλλου 27, Παρασκευή 4 Μαρτίου 2005
Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2007
Πώς να επιλέξετε ψυχολόγο
Μετά τη λήψη της απόφασή σας να ζητήσετε βοήθεια από ψυχολόγο, ακολουθεί η εξίσου σημαντική διαδικασία της αναζήτησης του καταλληλότερου επαγγελματία. Πολλοί άνθρωποι δεν βρίσκουν αποτελεσματική βοήθεια, επειδή απλά δεν ξέρουν πώς να την αναζητήσουν!
Πρώτο βήμα είναι να κάνετε την έρευνά σας. Σε αυτό θα βοηθήσουν οι επαγγελματικοί τηλεφωνικοί κατάλογοι, το διαδίκτυο, οι συστάσεις ανθρώπων που εμπιστεύεστε, διάφορες αγγελίες ή διαφημίσεις ή και τυχαίοι παράγοντες. Φτιάξτε μια αρχική λίστα από ονόματα και επικοινωνήστε τηλεφωνικά μαζί τους.
Πριν τηλεφωνήσετε, καλύτερα να έχετε καταγράψει τις ερωτήσεις σας σε ένα χαρτί, ώστε να είστε προετοιμασμένοι και να μην ξεχάσετε να λάβετε κάποιες βασικές πληροφορίες, ακόμα και αν είστε αγχωμένοι. Οι βασικές πληροφορίες που μπορείτε να ζητήσετε είναι η εκπαίδευση του/της ψυχολόγου, η Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος, η σχολή που ακολουθεί, η εμπειρία του/της, η διάρκεια και το κόστος της συνεδρίας, η διαθεσιμότητά του/της και η διεύθυνση του γραφείου. Παράλληλα είναι βοηθητικό να έχετε καταλήξει σε μια πολύ σύντομη καταγραφή του προβλήματος που αντιμετωπίζετε (2-3 προτάσεις), ώστε να ενημερώσετε τον επαγγελματία για τη φύση του προβλήματός σας και να μάθετε αν μπορεί να σας αναλάβει. Είναι καλό να είστε σύντομοι και να μην ζητάτε γνώμη ή συμβουλή τηλεφωνικά, γιατί δεν μπορεί και δεν πρέπει να σας δοθεί χωρίς συνέντευξη και αξιολόγηση. Τέλος, να είστε προετοιμασμένοι ότι μπορεί να μιλήσετε με κάποιον συνεργάτη του/της ψυχολόγου ή μια γραμματέα – οφείλουν εξίσου να σας κατατοπίσουν και πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι για αυτό.
Πολλοί άνθρωποι ντρέπονται ή αγχώνονται όταν πρόκειται να ρωτήσουν τον ειδικό για τα προσόντα του ή τις πληροφορίες που χρειάζονται, πριν τον επισκεφτούν. Ο ψυχολόγος γνωρίζει αυτές τις δυσκολίες και οφείλει να σας διευκολύνει και να σας ενημερώσει σωστά.
Βαθμολογείστε κάθε επικοινωνία που θα έχετε. Σημαντικοί παράγοντες, εκτός από όσα αναφέραμε παραπάνω, είναι η εντύπωσή σας από την επικοινωνία, η σαφήνεια των απαντήσεων και το ύφος του συνομιλητή σας. Μια περίπτωση στην οποία πρέπει να δείξετε κατανόηση είναι ότι ο ψυχολόγος μπορεί να είναι απασχολημένος – αν δεν διαθέτει συνεργάτες ή γραμματέα – ξανακαλέστε αργότερα ή αφήστε το τηλέφωνό σας για να σας καλέσει εκείνος.
Κάποιοι ψυχολόγοι εμφανίζονται συχνά στα ΜΜΕ, όμως αυτό δεν πρέπει να σας επηρεάζει διότι δεν αποτελεί εχέγγυο για τις θεραπευτικές τους ικανότητες. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις μερικών ασυνείδητων ατόμων που εμφανίζονται ως ψυχολόγοι, ενώ δεν είναι. Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας του Ψυχολόγου επιτρέπεται μόνο η ενημέρωση του κοινού σε γενικά ή ειδικά θέματα πληροφόρησης, ενώ απαγορεύεται ρητά η τηλεοπτική παροχή συμβουλών σε τηλεθεατές. Όσοι το πράττουν λειτουργούν ανήθικα και αντιδεοντολογικά ή απλά δεν είναι ψυχολόγοι!
Επιλέξτε τον ψυχολόγο σας στηριζόμενοι σε αντικειμενικά (προσόντα, κόστος, διαθεσιμότητα) και υποκειμενικά κριτήρια (αν νιώσατε εμπιστοσύνη, άνεση, κατανόηση, κ.λπ.). Συνυπολογίστε τέλος την προσβασιμότητα στο γραφείο του και τη δυνατότητά του να σας προσφέρει απρόσκοπτα θεραπεία. Το κόστος της θεραπείας δεν πρέπει να είναι ο κυριότερος παράγοντας της απόφασής σας. Στον τομέα παροχής υπηρεσιών ισχύουν επίσης οι κανόνες της αγοράς. Πρέπει λοιπόν να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα προσόντα του ψυχολόγου και το κόστος των υπηρεσιών του.
Να θυμάστε πως υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να βλάψετε την υγεία σας, την ποιότητα ζωής, την υπόληψη, την προσωπική ελευθερία και το μέλλον σας συμμετέχοντας σε θεραπεία με ένα ακατάλληλο άτομο, χωρίς Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος και εξειδίκευση στην ψυχοθεραπεία (ιδιαίτερη προσοχή σε άτομα που παρουσιάζονται μόνο ως ψυχοθεραπευτές ή σύμβουλοι, χωρίς να είναι ψυχολόγοι ή ψυχίατροι, δεν είναι νόμιμοι!).
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Επταήμερη», Αρ. φύλλου 27, Παρασκευή 4 Μαρτίου 2005
© Βασίλειος Ν. Θεοδώρου